###leftbanner###
 
 

İnceleme: Intel HD Graphics 3000 grafik çözümü

J. Simon Leitner / Klaus Hinum (translated by Martina Osztovits), 08/16/2011

Herkes için oyun? Yeni Sandy-Bridge işlemci ile Intel sadece işlemci odaklı performans artışı sağlamakla kalmıyor, aynı zamanda geliştirilmiş dahili grafik çözümü ile mevcut giriş seviyesi grafik kartı performansını da getiriyor. Ancak sorumuz şu: Dahili bir grafik kartı ile oyun oynamak ne kadar mümkün? Detaylı testimizde bu soruya cevap arıyor olacağız.

Intel HD Graphics 3000

Şu zamana kadar Intel'in sunduğu dahili grafik çözümlerini kullanan(GMA HD, GMA 4500M HD gibi) laptoplar genel olarak ofis uygulamalarını kullanmak için tasarlanıyordu. 2D işlemler, film izlemek ve bazı basit oyunları çalıştırabiliyorlardı. Bunun yanı sıra trend olan harici grafik kartlarına sahip laptoplarda; 3D hesaplama, video işleme vb. gibi işleri yerine getirebiliyordu. Oyunların duyduğu gereksinimler de gittikçe artmaya devam etti. 

GMA 4500M HD'yi GMA HD ile değiştiren Intel, belirli bir performans artışını yakalamış gibi. Intel HD Graphics 3000 serisi direk işlemciye bağlı çalışmakta, bu tüm Sandy Bridge işlemciler için gerekli. Dahili grafik kartının kullanımı tamamen üreticiye bağlı bırakılmış. Bu yazının hazırlanması esnasında sunulan 3 seçenek mevcut:

  1. harici grafik kartı tamamen kullanım dışı bırakılabilir
  2. sadece harici grafik kartı kullanılabilir ve dahili kart kullanım dışı bırakılabilir
  3. Dahili grafik kartı Nvidia-Optimus teknolojisi ile beraber harici bir kart ile kullanılabilir

Testlerimizde kullandığımız laptop Optimus çözümüne sahip Asus NS3SV. Ayrıca yazımızda Intel Core i7-2720QM işlemcide kullanılan HD Graphics 3000 performansını inceliyor olacağız. Buna ek olarak masaüstü Core i5-2500K ile de daha ileri testler için referanslar mevcut.

Teknoloji

Intel: Processor Die Map
Intel: İşlemci bağlantı haritası
Intel: 3D Features
Intel: 3D Özellikleri

GMA HD ile kıyaslanıldığında Intel HD Graphics 3000 direk çekirdeğe entegre edilmiş. Daha önceki versiyonları gibi harici belleğe sahip olmasa da, işlemcinin Level 3 Cache kapasitesine (artık son seviye cache - LLC olarak bilinmekte) erişebilmekte. Geri kalan bellek gereksinimleri de sistemin RAM'inden giredilmekte.

İşlemcinin çekirdekleri gibi dahili HD Graphics 3000 de saat hızını Turbo Boost sayesinde gereksinime göre düzenleyebilmekte. Ancak, Sandy-Bridge ailesinin bazı işlemcileri bunu farklı şekilde gerçekleştirmekte. Şöyle ki, saat hızları 650 ile 1300 MHz aralığında değilebilmekte. i3-2310M ve i7-2630QM de 650-1100 MHz saat hızı bulunurken, i5-2410M ve i7-2635QM de 650-1200 MHz saat hızı, daha yavaş ULV işlemcilerde 350-900 MHz saat hızı bulunmakta ve üst sınıf i5/i7 2x20 ile i5/i7 2x40 M/QM/XM işlemcilerde saat aralığı 650-1300 MHz.Intel HD Graphics 3000, 12 adet  Execution Unit'e (işleme ünitesi) sahip. GMA HD ile aynı sayıda olsa da, performansları geliştirilmiş ve daha hızlılar.

Bunlara ek olarak HD Graphics 3000 harici bir ünite ile HD videoları işleyebilmekte. DirectX 10.1, Shader Model 4.1 ve HDMI 1.4 desteği de beraberinde gelmekte. Tüm işlemci gibi grafik ünitesi de 32nm teknolojisi ile üretilmekte. 

Benchmarklar

Asus N53SV'de kullanılan Intel HD Graphics 3000 ile aşağıdaki sonuçlar elde edildi. Saat hızı 650 ile 1300MHz arasında değiştiği için sonuçlar grafik kartının sınırlarını da gösterebilmekte.

İlk olarak Cinebench R10 Shading testini (64 bit) yapıyoruz. HD Graphics 3000 ile edindiğimiz sonuç 5960 puan. Bu Nbidia GeForce GT540M'den sadece biraz daha az (6132 puan.) 

Cinebench R11.5 ile OpenGL testinde 11.41 Fps elde ediyoruz. Bu açıkça Asus N53SV'nin GT 540M ile yapabileceğinden daha az (24.9 fps). 

Cinebench 10: On par with the GT 540M
Cinebench 10: On par with the GT 540M
Cinebench 11.5: Between HD5470 and NVS3100M entry-level graphics cards
Cinebench 11.5: Between HD5470 and NVS3100M entry-level graphics cards

Oyun testleri

Intel: 3D Performans kazancı
Intel: 3D Performance gain

Jenerik benchmarklar bir kenara, peki oyun performansı pratikte nasıl? Intel'e göre 3D performansında gözle görülür bir artış var, biz de bu noktaya detaylı olarak eğilmek istedik. Buna ek olarak dahili grafik çipinin çoğu harici kartın yerini alabileceği dedikodularına da bir yanıt bulmak gerekir diye düşündük. Testlerimizde Asus N53SV ile GT 540M grafik kartı veya Intel HD Graphics 3000 kullanıyor olacağız.

Left 4 Dead

Biraz da olsa eski olan bu oyunda GT 540M GPU 107.6 fps (1024x768 yüksek çözünürlük) değerine ulaşmakta. Intel Graphics 3000 ise 69.3fps gibi bir değere sahip, bu da akıcı bir sekansı yakalamak için yeterli. Eski listemize baktığımızda önceki seri olan GMA HD modelinin sadece 23fps gibi bir skora ulaştığını görüyoruz. Bu %200 gibi bir performans artışı demek. Nvidia 310M 42fpslik bir skora sahipken, GT330M de 70 fps ile eşdeğer bir skora sahip.

Left 4 Dead
 ÇözünülürlükAyarlarDeğer
 1024x768very high, 0xAA, 0xAF69.3 fps
 640x480min, 0xAA, 0xAF117.1 fps

Farcry 2

Intel Graphıcs 3000 ortalama 18.79fps değerine 1024x768 çözünürlük ve yüksek detaylarla çıkabilmekte. GeForce 310M(20fps)'e kıyasla biraz daha yavaş. Ancak performans akıcı bir oyun oynamak için yeterli değil. GMA HD(6 fps)'ye kıyasla ise sonuç kat kat daha iyi.

Düşük detay seviyesinde ise Farcry 2 62.67fps ile oynanabilir bir akıcılığa sahip. Bu skorda GeForce 310M ile yine aynı seviyelerde.

Far Cry 2
 ÇözünülürlükAyarlarDeğer
 1024x768high DX10, 0xAA18.79 fps
 640x480low DX9, 0xAA62.67 fps
Anno 1404
 ÇözünülürlükAyarlarDeğer
 1280x1024very high, 0AA, 4AF8.8 fps
 1024x768low, 0AA, 0AF45.7 fps

Need for Speed: Shift

1366x768 çözünürlük ve yüksek detaylarda sadece 19.4 dps mümkünken NFS oynanabilir değil. Detayları 1024x768 ve orta seviyeye çekmek 23.6fpslik bir skorun elde edilmesini sağlasada oyun ancak 800x600 çözünürlük ve düşük detaylarda 37.1fps ile tamamen oynanabilir seviyeye gelmekte. Ama bu sonuç bile GeForce GT 220M grafik kartından (32fps) daha iyi.

Need for Speed Shift
 ÇözünülürlükAyarlarDeğer
 1366x768all on/high, 4xAA, triliniarAF19.4 fps
 1024x768all on/med, 2xAA, triliniarAF23.6 fps
 800x600all off/low , 0xAA, triliniarAF37.1 fps

Resident Evil 5

Intel grafik kartı ortalamada 1366x768 çözünürlük ve yüksek detaylarda 20.0 fps yapabilmekte. Bu da performansı GeForce 320M ile aynı seviyeye veya G 210Mden biraz daha yukarıya koyuyor. 10fpslik skora sahip GMA HD'den ise 2 kat daha iyi bir performans mevcut. Düşül detaylarda performans 58.4fps'ye kadar çıkmakta ve akıcı bir oyun oynama imkanı sunmakta.

Resident Evil 5
 ÇözünülürlükAyarlarDeğer
 1360x768DX10, high, all on, 0xAA20.9 fps
 800x600DX9, low, all off, 0xAA58.4 fps
StarCraft 2
 ÇözünülürlükAyarlarDeğer
 1360x768high13.1 fps
 1360x768medium20.4 fps
 1024x768low94.4 fps

Call of Duty – Modern Warfare 2

Sadece düşük detaylarda oynanabilir bir değer elde etmek mümkün. GMA HD'ye kıyasla bu bile oldukça iyi bir skor.

no benchmarks found

Battlefield: Bad Company 2
 ÇözünülürlükAyarlarDeğer
 1366x768high, HBAO on, 1xAA, 4xAF15.5 fps
 1366x768medium, HBAO off, 1xAA, 1xAF25.4 fps
Call of Duty: Black Ops
 ÇözünülürlükAyarlarDeğer
 1360x768high, 2xAA, 4xAF17.9 fps
 1024x768medium, 0xAA, 0xAF18.3 fps
 800x600low (all off), 0xAA, 0xAF22.7 fps

Quick Sync ile videolar

DXVAChecker result of the Intel HD Graphics 3000

İşleme ünitelerinin dışında artık harici fonksiyonel ünitelerin kullanımı ile HD videoların decode edilmesi daha iyi bir hale getirilmiş. DXVAchecker'a göre Intel HD Graphics 3000 MPEG2 ve H264 decode işlemlerinin tamamını yapabilmekte. VC1 ve WMV9 da mevcut sürücü sadece IDCT decoding seviyesinde olsa da, Intel'e göre VC1'in tamamen decode edilebilmeksi yeni bir sürücü ile mümkün olacak.

Sandy işlemcilerin içersiniden yer alan yeni HD grafik kartı sayesinde işlemci sadece HD videoları decode etmekle kalmayıp, kolayca diğer formatlara da çevirebilmekte.  

Ancak bu işlemin performansı tamamen kullanılan kaynak video ve seçilen dönüştürülmek istenen formata bağlı. H.264 kodlu videoların Intel işlemcilerin güçlü olduğu yönlerden.

In comparison: Intel Quick Sync of the HD 3000, Sandy Bridge processor and GTX 460 with CUDA in video transcoding (in seconds)
In comparison: Intel Quick Sync of the HD 3000, Sandy Bridge processor and GTX 460 with CUDA in video transcoding (in seconds)

Sonuç

Intel HD Graphics 3000'in sunduğu performans için gerçekten etkileyici denebilir. Bir çok yeni ve eski oyun için giriş seviyesi grafik kartları ile aynı performansı verebilmekte olan kart, eski Intel GMA HD çözümünü de performans yönünden katlamakta. Pratikte bu eski oyunların yüksek çözünürlük ve detaylarda, yeni oyunlarında düşük detaylarda oynanabilir olduğu anlamına gelmekte.

Testlerimiz süresince bazı oyunların tam da kusursuz olarak çalışmadığını gördük. Açık olarak yazılım güncellemeleri ile bu sorunlar çözülecektir.

Dahili Intel HD Graphic 3000 performansı göz önüne alındığında işlemci performansının da önemli bir etken olduğunu gözden kaçırmamak gerekir. İşlemci gücü ile beraber performans artışı izlendiği gibi, düşük saat hızlarında alınan performans da düşmekte. 

> Notebooklar Hakkında Aradığınız Herşey > İnceleme > İnceleme: Intel HD Graphics 3000 grafik çözümü
J. Simon Leitner / Klaus Hinum (Update: 2011-09- 2)